zondag 10 februari 2008

Schaken


Het was al weer een tijd geleden, maar eindelijk stond er weer een externe wedstrijd op het programma. Een thuiswedstrijd tegen Staunton. We begonnen wel lekker vond ik. Peter Bolwerk op bord 1 had wel een goede stelling. Ik stond al snel heel erg goed en ook Ernst-Jan leek een snelle overwinning te boeken. Gerard speelde een typische Gerard-partij en vond zichzelf erg goed staan. Maar ik had niet graag in zijn schoenen gestaan. Hoeft ook niet.

Verder stond ook Sascha al snel een stuk voor. Die had zijn tegenstander geofferd, dus er was wel degelijk compensatie, maar naar mijn idee niet voldoende. En aangezien ik Sascha alleen nog maar hele goede partijen heb zien spelen had ik daar ook wel vertrouwen in. André speelde een typische partij voor hem, al heb ik hem al lang niet meer deze opzet zien spelen. Aan de struktuur leek het me een Budapester gambiet. Ook niet mijn smaak, maar André voelt zich daarmee blijkbaar wel op zijn gemak. Laatste partij die ik heb gevolgd was die van Torsten die gewoonweg een zeer degelijke speelstijl heeft.

Net toen ik ook vertrouwen begon te krijgen in Gerards stelling, stond hij ineens verloren. Erg jammer. Ook Peter kreeg ineens een enorme aanval over hem heen en zoals hij zelf zei: ik heb van mezelf verloren. André won zijn partij wel, al heb ik niet gezien hoe. Ernst-Jan won ook en dat zag er allemaal strak uit. Hij had al snel een aanval en die werd doorgezet.

Mijn tegenstander was op papier de sterkste van hun team, maar hij had een slechte dag denk ik. In elk geval zag hij een kleine combinatie over het hoofd en toen was het gewoonweg niet meer zo moeilijk voor me. Aangezien Boris ook had gewonnen was het tijd voor Torsten om remise te nemen. In tijdnood had hij waarschijnlijk zijn tegenstander wel wat meer onder druk kunnen zetten, maar bij een 4-2 stand ga je natuurlijk geen risico meer nemen. Dat werd dus remise en Sascha wist af te wikkelen naar een eindspel met nog steeds een stuk (Paard) meer. uiteraard had de tegenstander wel wat pionnen meer en dat bleek samen met ruimteoverwicht toch wel voldoende om remise te houden.

Er zal vast wel een manier zijn om een schaakpartij comfortable na te kunnen spelen mbv een blog, maar ik zou zo niet weten hoe dus pak er zelf maar een bord bij als je het interessant vindt:

1. Pf3 d5 2. d4 e6 3. c4 c5 4. Pc3 Pc6 5. cxd5 exd5 6. g3 Pf6 7. Lg2 Le7 8. o-o o-o 9.dxc5 Lxc5 Dit speelde hij allemaal a-tempo, voor dat ik mijn zet had genoteerd had hij telkens zijn zet al uitgevoerd. Zal dus wel allemaal heel standaard zijn. hier nam hij voor het eerst wat tijd. 10. e3?! Lg4 Het opschuifen van de e-pion kan beter uitgesteld worden. d4 is nu alleen maar slecht voor zwart. 11. b3 Dd7 12. Lb2 Tfd8 13. Tc1 Lb4 deze zet had ik niet verwacht logischer vind ik Lf8, daar moet hij uiteindelijk toch naartoe. Mijn tegenstander wilde [kijken of hij een verzwakking (a3) kon uitlokken.] 14. Pe3 Pe4 15. Tc2 h6? deze zet had i niet eens overwogen en hij lijkt ook niet goed. Beter is weer Lf8 of iets als a5. 16. Pfd4! Pg5 Lxe2 lijkt het enige redelijke. Wit heeft dan wel een lekker overwicht. 17. f3 Le6 18. Pxc6 bxc6 19. Lxg7! Kxg7 Mischien is hier Lf5 nog iets. Na de textzet wordt het allemaal wel erg makkelijk voor me. 20. Dd4+ Kh7 21. Dxb4 Lf5 22. Tc3 a4 23. Da4 Tdc8 24. Tfc1 Lh3 25. Pf4 Lxg2 26. Kxg2 De7 27. Dd4 Pe6 28. De5 Pxf4 29. Dxf4 De6 30. Dd4 f5 31. a4 Kg6 32. Db6 Kh5 33. h4 f4 34. exf4 De2+ 35. Df2 De6 36. g4+ 1-0 Kg6, f5 met damewinst.

Kent iemand een fatsoenlijke tool voor zoiet,s gimmethelink.

Geen opmerkingen: