maandag 23 juni 2008

Het dinsdag toernooi op donderdag

Dinsdag werd er gevoetbald, genoeg reden om mijn dinsdag toernooi op donderdag te spelen. De opkomst is tegenwoordig heel wat minder. Er waren 20 spelers, maar het is een verschijnsel dat ik niet erg vind. De prijzen zijn wat lager, maar de kans dat je wat wint is hoger. En belangrijker: met minder spelers is er meer poker. Deze keer was er zelfs aan de finaletafel nog redelijk spel. en ook de headsup ging nog ergens over. Maar ik loop vooruit op de zaak.

De rebuy-periode was weer een dure. Ik heb mischien één pot gewonnen, maar die chips mocht ik ook niet lang houden. Maar toch, je mag bij 500 punten een rebuy doen, dus dat deed ik dan ook maar vlak voor het einde van de rebuy periode en met de addon doe je dan nog wel mee. En na de rebuy periode kreeg ik ook wat betere kaarten. Eerst limp ik UTG met AK. In dit stadium wordt er vrij veel geraist als pot sweeteners, of wat voor reden de mensen er ook voor hebben. Nou ja, raisen is natuurlijk prima, maar er worden vaak kleinere raises gemaakt die niemand uit de pot jaagt. Zo ook hier, links van mij vond een voor mij onbekende speler het weer nodig er iets in te gooien. Dat had hij al vaker gedaan, en wat mooier was: ik had hem al vaker ook weer zien wegleggen na een reraise. Nou, zo geschiedde. Er waren wat callers, ik schuif all-in en iedereen foldt tot aan de big blind. Die wilde mij de pot niet laten stelen en maakte de call met Ah4h. Daar trippelde ik dan bijna.

Niet veel later pak ik AA op, en een andere speler had de pech op dat moment AhQh gedeeld te krijgen. Hij was wat short dus het ging er makkelijk in, en ook deze hand bleef staan. Helaas flop ik dan een set. Net daarvoor had een speler twee keer achter elkaar met 66 een pot gewonnen en nu had ik dan 66. In een gelimpte pot kwam de flop T86 en een EP-speler (diezelfde van de Ah4h) valt bijna van zijn stoel. Heel erg duidelijk wil hij zijn hand slowplayen maar uiteraard ga ik geen set checken, dus ik bet, hij checkraist me en probeert me in de pot te praten. Dat lukt makkelijk maar ik ben toch wel opgelucht T8 te zien voor twee paar. Minder blij was ik met de turn, dat was een T of een 8, in elk geval heeft hij dan een hogere full house dan ik. En zo was ik dan toch weer short, maar haalde ik de finaletafel wel.

Dat klinkt beter dan het is, want de finale tafel bestaat uit 10 personen, en met een startveld van 20 betekent dat dat je slechts halverwege bent. Daar kreeg ik erg weinig kaarten, en aangezien links van mij twee extreem loose spelers zaten had ik ook niet veel zin om rotzooi te gaan raisen. Zo zak ik dan tot onder de 2700 punten, ook doordat ik toch wel wat tighte folds heb gemaakt. Maar goed, ik zat er toch wel in en met blinds 150-300/30 krijg ik eindelijk de hand waar ik op zat te wachten: T5o. Ik had dus heel lang geen hand gespeeld en de blinds leken op hun stack te zitten. Hoe dan ook ik pak de pot op. Dus 3400 punten of zo. Die schuif ik erin met 44 en ik word gecalld door TcJc (big blind). Een call die ik niet had gemaakt, met name omdat ik UTG raisde. Maar goed, dit is een echte 50-50 en gelukkig win ik deze. Tja, dan sta ik weer op 8000 punten ineens en foldt iedereen tot aan de SB. Dezelfde speler die dus net de coinflip verloor. Ik wilde in positie tegen deze speler wel een flopje zien en zo geschiedde. Gek genoeg weet ik de hand niet meer, maar ik flopte top pair of mischien medium pair. In elk geval had ik een goede hand en mijn tegenstander vond een onderpair goed genoeg om mee all-in te gaan. Hij schudt zijn hoofd al als ik call, en zo ben ik in drie handen van 2700 naar 18000 punten gegaan.

Dan speel ik toch wel erg slap en maak ik een paar dikke laydowns. Zo raise ik met 55 en fold ik als de big blind all-in gaat. Nu had ik daar wel een speciale reden voor, maar toch hoor je zulke calls te maken bij deze hoge blinds. Nog gekker is de fold in de volgende hand. Weer SB versus big blind, weer tegen dezelfde speler. Dit keer komt de flop AdTdAs en hij checkt. Ik bet met KTo en hij callt. Niet veel waar je mee kunt callen hier, maar deze speler was niet noodzakelijkerwijs heel erg goed, dus hij zou best nog rare dingen van plan kunnen zijn. Nou ja, turn komt een T, waarmee ik een underfull maak. Hier gaat het check-check en de river komt een 5d of zo. Hij checkt weer en ik denk even na en bet heel klein. Geen idee waar hij me nog mee gaat afbetalen, maar je weet maar nooit. Vervolgens gaat hij insta-allin. En de manier waarop hij dat deed, plus de manier waarop hij keek deed me denken dat hij erg sterk was. Heel even dacht ik nog: hij zal hier toch geen flush valuebetten? Maar goed, zo'n speler weet niet eens wat valuebetten is. Toen begon hij nog te praten ook, en daaruit leek het me juist dat hij niet (meer) wilde dat ik zou callen. Nou ja, uiteindelijk foldde ik de hand dus. De redenering is dat je alleen een Aas zo kunt spelen, óf een complete bluf. Aangezien dit dan wel een heel erg stoere bluf zou zijn leek me de kans groter dat hij een aas zou hebben. (Plus mijn equity aan de tafel was wel erg goed, al hoort dat niet echt een argument te zijn.) Uiteindelijk denk ik dat hij de flush had, en dacht: "Yes! Een ruiten!" en daarom all-in ging. Pas toen realiseerde hij zich dat hij verliest van een full. Dit bleek in elk geval wel uit wat dingen die hij na de hand zei.

Maar ok, ik stond er nog steeds goed voor en wist ook een beetje uit te bouwen. De blinds werden op een gegeven moment wel wat feller verdedigd, maar dat was geen probleem want ik hitte gewoon alle handen. en zo zat ik ineens headsup tegen Gerald met een 2:1 chiplead. Dat duurde niet lang, dat wil zeggen, die chiplead duurde niet lang. Het begon nog wel goed, maar Gerald begon ineens terug te spelen. In de laatste hand pushde ik 76o voor iets van 14/15 blinds. Dat is eigenlijk geen goede play, en ik heb er geen redelijke verklaring voor. Nou ja, mischien het bier dat ik aan het nuttigen was. Ok, feitelijk dacht ik iets meer fold-equity te hebben dan ik had.

Weer tweede en dat is een redelijk resultaat, al ben ik nooit echt blij als ik niet win.

Geen opmerkingen: