zondag 8 maart 2009

Philidor


En dat gaat dus over schaken. Gisteren weer competitie gespeeld en we stonden er heel slecht voor. In totaal zijn er 9 ronden, maar na 5 van deze 9 ronden te hebben afgewerkt blijken we slechts 3 matchpunten te hebben. Op papier hebben we wel een sterk team, maar de resultaten vallen nogal tegen. Ik zal loop wat dat betreft voorop helaas. 1,5 jaar geleden verloor ik een potje. Niet echt bijzonder op zich maar ik was, als ik het goed heb, 19 keer achter elkaar ongeslagen voor ESGOO-2. Helaas gaat het sindsdien toch wel wat minder, hoewel ik vorig jaar wel een hele goede score neergezet heb. Dit jaar heb ik helaas nog geen pot kunnen winnen en begon ik zelfs met drie nederlagen.

En ik ben niet de enige in het team die tegenvalt, want na 5 ronden hadden we dus 3 matchpunten. Als je dan bedenkt dat we van de laatste drie wedstrijden nog tegen de nummer één en twee moeten dan staan we er dus niet echt lekker voor. Sterker nog, gisteren bleken we maar liefst 4 invallers nodig te hebben. Dat valt niet mee om die te regelen en dat lukte dus ook niet helemaal. Voor EJ werd geen vervanger gevonden en we traden dus met 7 man aan waarvan 3 invallers. Tja, dan ben je toch wel verzwakt en met een 1-0 achterstand beginnen is ook geen voordeel.

De vorige keer hadden we het er gekscherend erover dat degraderen nog tot de mogelijkheden behoort, maar gisteren besloten we op de heenweg dat er gewoon hele reële degradatie gevaren zijn.

Gelukkig viel het mee. Onze eerste invaller is de jonge Zyon Kollen. Die offerde een dame voor wat stukken en een aanval. Ik heb er niet zo heel veel van meegekregen maar de slotstelling zag er goed uit voor ons. Dus toen de bord 1 speler van onze tegenstanders aan mij vroeg wat het geworden was kon ik hem meedelen dat het een punt voor de goeden was :-)

Zo werd de stand dus gelijk getrokken maar André die naast me zat bakte er niet veel van. Een lelijke opening (iets met c3,d4,e4,f3) leidde naar een minder eindspel. Hoewel, eigenlijk dacht ik dat het wel meeviel. André had weliswaar een zwakke pion maar de stukken stonden toch iets beter en hij had de enige open lijn. Maar zwart verbeterde zijn stukken en de torens werden opeens afgeruild. De zwakke pion ging eraf en misschien dat het nog remise was geworden als André het passiever had gespeeld. Maar goed, achteraf is het toch wel makkelijk praten en ik vond dat zijn tegenstander het ook allemaal wel erg mooi speelde. Nou ja, 2-1 achter.

Peter was toch wel de zwakste invaller van de drie en met zwart was de opdracht dan ook om remise binnen te halen. Hij stond er passief voor en het zag er enigszins eng uit zo nu en dan, maar de stelling (danwel Peter's nivo) bleek goed genoeg om de remise binnen te halen.

Sascha valt wel vaker in voor het tweede en zoals altijd ben ik wel onder de indruk van hoe hij speelt. Hij lijkt erg sterk te spelen elke keer, maar wint nooit. Als ik het goed heb heeft hij de laatste twee jaar of zo alleen maar remises gespeeld voor ESGOO. Vandaag doorbrak hij dit door weer erg goed te spelen maar nu eens een keer wel het punt binnen te tikken.

Zelf zat ik eens aan het laagste bord. Omdat ik dit seizoen nog niets heb weten te winnen wilde ik wel een zwakkere tegenstander en die vind je meestal op de lagere borden. In dit geval maakte het niet zo heel veel uit want hij had nog steeds 1905. Goed, ik heb 2050 zie ik (ik dacht dat ik 2080 had?) dus dat moet toch wel kunnen. Het werd een Grünfeld met zwart waarbij hij ineens Qb3 speelde. Dat gebruikte ik even de tijd om na te denken hoe dat ook al weer zat maar het bleek geen echte theorie te zijn. Beetje slappe hap allemaal. Ik speelde Pb6 en stond zo'n beetje de hele partij wat minder. Maar de remisemarges werden niet overschreden en nadat de 40e gehaald was kon ik remise afdwingen. Daar wachtte ik nog even mee want Menno en Henk waren nog bezig.

Menno leek wel aan de winnende hand en Henk dichtte ik ook de beste kansen toe. Maar hij had een ingewikkelde stelling en ze zaten beide in tijdnood. Toen die voorbij was en Henk's positie nog wel goed leek besloot ik de remise te maken.

Dat bleek de juiste keuze, want Menno wist inderdaad zijn voordeel in winst om te zetten. Daarmee had Henk genoeg aan remise en toen hij dat dan kon maken deed hij dat ook. Daarmee werd het 4,5-3,5 voor de goeden en is het degradatiegevaar toch wel minder geworden. We zijn er nog niet trouwens, want we krijgen nog twee zware tegenstanders en als we daar twee nullen tegen scoren ziet het er nog steeds erg slecht uit.

http://esgoo2.tripod.com/wv090307.htm

----------------------------------------------------------------------------------

HU
Qua poker heb ik het erg rustig aan gedaan en dat blijf ik ook nog even doen. Wel had ik me ingeschreven een tijd terug ingeschreven voor de Nederpoker-headsup match. Om die reden had ik nog wat geld op PS laten staan en die match hebben we vanmiddag gespeeld. Het zat me goed mee, volgens mij flopte ik 3 keer een set en deelde ik twee bad beats uit. Eén dikke flip verliezen kon de pret niet drukken en aangezien het een best of 5 is ben ik nu door met een 4-1 overwinning.

Geen opmerkingen: