vrijdag 14 mei 2010

TSOP, vierde dag


Tweede dag
Event nr 2 was uitverkocht dus heb ik het toernooi niet gespeeld. Wel heb ik mijn gezicht er laten zien en aan de cashtafels aangeschoven. Dat werd weer PLO en dat was één grote chaos. Een paar spelers aan tafel waren nogal druk en ook werden er one-hand-satelites georganiseerd. En met Thijs en Pieter de Korver links van me was er veel actie. Nou ja, Pieter heb je weinig last van, die wil je er wel bij hebben zeg maar. Thijs is een ander verhaal, hij is erg actief en speelde erg diep. De sessie werd gekenmerkt door alle flops te missen waardoor ik wat shorter werd. Vervolgens gooide ik het er dan maar een keer pre in en dat won ik dan wel weer telkens. Ik was niet erg blij met mijn spel trouwens en daarom besloot ik het team event te laten lopen.

Honderd rebuy
Gisteren was dan de €100 rebuy. Voor een type event als dit was de structuur eigenlijk wel goed vond ik, al wordt het uiteindelijk toch wel een een all-in festijn. De rebuy periode begon wel goed voor de verandering. Ik kreeg wat speelbare handen en zo bouwde ik de beginstack van 2000 uit naar 3000. Dan open ik met 54 en op een flop als Q86 maakte ik de c-bet. die werd geraised, ik 3-bet all-in en call. Dit was tegen de winnaar van het eerste event trouwens. Hij had Q8 voor two pair, maar kon niet verbeteren. Zo stond ik ineens op 6k of zo en met add-on kwam ik op 8k.

Op andere tafels was er blijkbaar wat harder geknald want het bleek een avarage stack te zijn. Daar ben ik trouwens wel tevreden mee, de rebuy periode uitkomen zonder rebuy te doen met een gemiddelde stack is een erg goed resultaat.

Na de rebuy periode kan er een tijdje 'echt' gepokerd worden aangezien iedereen 40 à 50 blinds heeft. Helaas kan ik dat niet zo goed dus leverde ik hier wat in. Verder pakte ik een keer QQ op wat weer aardig wat opleverde. Helaas ging zo de periode vlak voor de dinerbreak niet helemaal lekker. Niet dat er rare dingen gebeurde, het probleem was juist dat er voor mij niets gebeurde. Tegen die tijd zijn de blinds al behoorlijk hoog en zat ik op zo'n stack dat je tight moet spelen. Er zaten niet echt toppers bij mij aan tafel maar iedereen lijkt tegenwoordig wel te weten dat je het er licht in moet knallen. Enkele Duitsers aan de tafel speelden nog wat te tight en anderen rossen het er weer te licht in. Er is dus nog wel wat edge, maar niet meer zoals in het verleden waar vrijwel iedereen veel te tight speelde.

Nu ik die Duitsers noem, naast me zat er één waar ik een aantal jaren veel tegen gespeeld heb. Een shortie ging all-in en deze Duitser ging in de tank om vervolgens te reraisen. Easy call met mijn AQo en die stacksizes normaal gesproken. Die shortie kan echt van alles hebben en die Duitser zou daar licht moeten isoleren en dan doet AQ het wel goed. Maar ik weet dat hij wat aan de tighte kant is en als hij daar nadenkt wordt het allemaal nog tighter. Het punt is dat hij helemaal niet intelligent genoeg is om na te denken, dus doet hij alsof en dat doet hij om je te laten denk dat hij A8 heeft of een andere waarmee het close is. Het grappige is dat als hij zo'n hand heeft dan trapt hij het er direct in omdat hij wil dat je denkt dat hij een goede hand heeft. Die A8s is misschien niet zo'n goed voorbeeld, want hij is tight genoeg om dat te folden. Samenvatting: hij doet alsof hij nadenkt --> hij heeft AA of KK --> AQo kan gefold worden. (Hij had inderdaad KK en verloor tegen shortie die AT had, maar won weer de mainpot van een overcaller.)

Vlak voor de dinerbeak dus. Naast me zat een knakker die naar huis wilde en het er nogal makkelijk inschoof. Hij pakte de blinds een paar keer op, dubbelde een keer en bleef pushen in de 15-20bb range. Ik heb één keer overwogen om het te callen met Q8o. Als hij inderdaad echt letterlijk elke hand blind all-in gaat dan lig je voor en dead money in de pot etc. Maar uiteraard heb ik hem wel gefold.

Na dinerbreak
Na de dinerbreak was mijn stack dus gereduceerd tot zo'n 10 blinds. Telkens wel blinds betalen maar geen potjes oprapen doet dat met je stack. en uiteraard waren de blinden weer omhoog gegaan. In eerste instantie hield ik mijn stack wel op peil, maar toen kreeg ik weer QQ. De big blind vond het nodig te callen met zijn A4o. Ik weet de stacksizes niet meer precies, maar herinner me wel dat ik zijn call daar net iets te licht vond op dat moment. Die hand verloor ik en ik bleef met minder dan twee blinds zitten. Precies de volgende hand schuift diezelfde Duitser als eerder het er direct in terwijl er al een limper was. Mooi, want als dan iedereen foldt krijg ik 5,5:2 is ~26%. Dat heb ik wel met mijn 52s en inderdaad won ik ook de pot tegen zijn AKo.

Tja dan zit ik gewoon weer op 8 blinds of iets. Ik kreeg weer hoop en een hand, schoof het er in, pakte de blinds op die vlak daarna weer omhoog gingen etc. Ik moest erg lang nadenken wat mijn exit-hand was, maar nu weet ik het weer. Ik schoof het er in met K9o voor ~4bb. De big blind had duidelijk geen zin om te callen, maar uiteindelijk deed hij het toch met zijn KJo.

PLO
Daar heb ik deze keer verlies gedraaid. Overigens werd er niet echt leuk gespeeld. Er zaten dit keer diverse spelers aan tafel die er graag een preflop game van maken. Dus met relatief weinig geld gaan zitten en het er preflop in proberen te krijgen. De tafel was er niet erg goed voor vond ik (te veel shorties en preflop passief) en ik vind het überhaupt een stuk leuker pokeren als er ook nog wat op de flop te doen is.

Hoe dan ook, er zit weinig anders op dan er aan mee te doen en dat ging in eerste instantie wel aardig. Er is niet zo veel over te vertellen, maar het ging er bijvoorbeeld een keer in AKKxds wat ik won. Ik maakte ergens nog een slechte call. Ik had QQ77ds en op een flop KQ9 donkte iemand zo goed als all-in. Hij heeft daar vrijwel zeker een straat en ik meende met een set + twee backdoors de odds te hebben om te callen. Dat blijkt niet zo te zijn.

De key-hand voor mij was wel dat de helft van mijn stack (ik speelde €1000) er preflop in ging (AAxxds). Daarmee waren er 2 of 3 spelers all-in. En op een flop als A93 had ik er geen moeite mee de rest er in te drukken. Dat pakte niet goed uit, want er zat er één in met JT86 en die maakte een straat. (K + Q op turn en river). De sidepot won ik nog wel, maar deze hand kostte me toch aardig wat.

Verder is er niet zo veel te vertellen en ik moet ook zeggen dat ik de handen vaak niet goed onthoud als het er preflop in gaat en er dus weinig is om over na te denken.

Vandaag terwijl ik dit dus aan het schrijven ben, is het main event. Aangezien ik niet echt soepel aan het spelen ben heb ik ook maar besloten de €1000 buyin in de zak te houden en er niet aan mee te doen. Vanavond nog wel weer even cash-gamen en morgen speel ik ook. (Dacht €300 buyin)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar die "Duitser" uit jouw verhaaltje was wel slim genoeg om de 2006 winnaar van de MCOP te backen ... voor 50% ... wat 'm 345.000 eurootjes opleverde ...

Parkiet zei

Hmm, ja, dat is dezelfde persoon, maar waarom haal je dat er bij?

Anoniem zei

Nou ja, jij voorziet 'm even van het predikaat "kan niet denken" en ik zet daar dan even een slimme move tegenover. Nou is slim niet per se hetzelfde als intelligent, maar toch.

Parkiet zei

Ok, nu snap ik hem. Dat 'kan niet denken' moet je uiteraard met een knipoog zien. En ik ging er ook van uit dat niemand zou weten om wie het gaat en dus niemand zich beledigd zou kunnen voelen.

Maar op zich klopt het wel wat ik zeg. Ik denk dat hij zelden echt nadenkt tijdens het pokeren. Hij doet het alleen als hobby, en hij zal het spel nooit in detail bestudeerd hebben.

Hij zal niet zijn tegenstander op een range van handen hebben en uitrekenen wat zijn equity is. Meestal hebben zulke spelers weat regels: zo van AQ is goed genoeg om te callen, maar AJ niet. Dit vrijwel ongeacht positie en/of tegenstander.

Hoe dan ook: als je met iemand aan tafel zit die altijd erg snel speelt en nu ineens wel gaat 'nadenken', pas dan maar op want negen van de tien keer heeft hij gewoon een tophand. Hij wil dan onzeker overkomen om zo wat actie uit te lokken.

Verder heeft hij mij ooit eens toevertrouwd dat deze backing-deal hem niets heeft opgeleverd. Dat vond ik wat moeilijk voor te stellen, maar de deal was voor een heel jaar geloof ik en niet alleen voor de MCOP. En als je dan alle EPT's afstruint en high roller events gaat spelen en misschien ook nog slecht draait in de cashgames, dan gaat het natuurlijk best hard.

Anoniem zei

Mooi uitgebreid antwoord, dank.
Een mathguy is hij zeker niet; maar uit positie, stacks,(gedurende de hand bij te stellen) ranges, eigen handsterkte en outs is een redelijk accurate fold, check, bet, raise beslissing te destilleren. Nou doet ie dat ook niet helemaal, dus hobbyspeler klopt wel en hij is de eerste om dat direct toe te geven ("ich bin ein glueckspieler").
Dat ie die 345.000 niet meteen vrij zelf te besteden had klopt denk ik niet; het was wel degelijk een 1-evenement deal; Jallali mocht enkel het WSOP ticket (bij de eerste prijs inbegrepen) geheel voor zichzelf gaan gebruiken; en bovendien is hij nog een aantal keren op 1-evenement basis 50% gebacked; that's it.

Anoniem zei

Mooi uitgebreid antwoord, dank.
Een mathguy is hij zeker niet; maar via positie, stacks,(gedurende de hand bij te stellen) ranges, eigen handsterkte en outs is op ervaring een redelijk accurate fold, check, bet, raise beslissing te destilleren. Nou doet ie dat ook niet helemaal, dus hobbyspeler klopt wel en hij is de eerste om dat direct toe te geven ("ich bin ein glueckspieler").
Dat ie die 345.000 niet meteen vrij zelf te besteden had klopt denk ik niet; het was wel degelijk een 1-evenement deal; Jallali mocht enkel het WSOP ticket (bij de eerste prijs inbegrepen) geheel voor zichzelf gaan gebruiken; en bovendien is hij nog een aantal keren op 1-evenement basis 50% gebacked (meer omdat hij dat cultureel/emotioneel nodig vond dan dat hij de centen nodig had).