dinsdag 10 februari 2009

Geen pokerprofessor meer.

Pokerprofessor
Nog een redelijk kort bericht deze keer. Zoals ik sommige mensen al heb verteld heeft Pokerprofessor het coaching ineens beëindigd. Echt helemaal onverwacht kwam het niet, want in tegenstelling tot wat sommigen denken kan ik prima tussen de regels door lezen, mocht ik dat willen(!). Of in dit geval: tussen de regels door denken.

Toch wel jammer, want ik vond het wel leuk om te doen. Ik had nog een paar videotjes in de pijpleiding en die maak ik maar af. Ook al is het niet zo waarschijnlijk dat ze er ooit iets mee gaan doen. In elk geval krijg ik er nu geen vergoeding meer voor en dat betekent waarschijnlijk ook het einde van mijn carrière op Titan.

Belasting
Verder waarschuwde iemand me vandaag van hey: je praat altijd zo openlijk over bedragen maar pas er mee op. De belastingdienst kijkt eventueel ook mee. Waarschijnlijk ben ik één van de weinige pokerspelers die het heel normaal vinden om belasting te betalen. ik bedoel: de bakker, slager, buschauffeur en software engineer betalen allemaal belasting. Waarom een (online) pokerspeler dan niet?

Sinds november is er een nieuwe wet van kracht. Maar november was voor mij de allerslechtste maand ooit zo'n beetje. En dat heeft me goed aan het denken gezet. Want het is weliswaar zo dat je je inleg van je winst mag aftrekken, maar je verliezen niet. Dat gaat per maand. Stel je wint bijvoorbeeld $3000 in januari, maar in februari verlies je $5000. Gelukkig win je weer $3000 in maart. Even een simpel voorbeeld dus. Dan betaal je in januari 30% * $3000 is $900. En in maart ook. In totaal betaal je dus $1800 aan belasting terwijl je in feite maar $1000 winst hebt!

Nu heb ik én geen zin om belasting te gaan ontduiken én geen zin om meer dan 100% belasting te gaan betalen en dat heeft me toch wel even aan het denken gezet. Het gevolg is dat ik voorlopig veel minder speel en ook voor veel kleinere bedragen. De enige uitzondering die ik maak zijn de zondagavond toernooien. Feitelijk probeer ik dus een beetje break-even te draaien óf een grote klapper te maken.

Nu heeft in mijn ogen de belastingdienst helemaal niet zo'n sterk punt, maar ik heb er geen zin in om er blindelings op te vertrouwen dat het allemaal wel goed komt voor de pokerspeler. Dat risico is me toch te groot. Misschien moet ik gewoon verkassen naar het buitenland, of doen zoals ik op dit moment doe: een beetje de kat uit de boom kijken.

Step 5
Ondertussen hou ik wel de steps in de gaten, om me te proberen te plaatsen voor een EPT. En vandaag was het raak. Eindelijk zag ik dat er een relaxte step 5 van start ging. De 'usual suspects' als busto_soon en stevie444 zaten aan tafel. Verder vond ik nog een knakker die een 99,98% OPR had maar de rest kende ik niet en kon ik ook niks over vinden. Dan moet je nog steeds wel even de flipjes winnen, maar dat lukte deze keer en de eerste step 6 is binnen. Ik heb het weer opgenomen dus als het een beetje meezit komt het ook een keer online.

Geen opmerkingen: