maandag 18 mei 2009

TSOP, €330 freezeout, eindelijk een cash.

Nu ik een beetje bijgekomen ben zal ik even kijken of ik me nog het één en ander aan handen kan herinneren. De allereerste hand herinner ik me in elk geval nog wel. Ik limpte in met 44 en folde na enig geraise. Daarna echt een tijd geen hand gespeeld waarna Patrick (ik hoop dat ik de naam goed spel) een raise maakt in redelijk vroege positie. Hij was redelijk actief en heeft ook wel een redelijk idee waar hij mee bezig is. Chris was al enigszins short geraakt in de vorige hand en die knalt het er overheen. Ik vind AK in de BB en denk even na. Dan besluit ik er gewoon over heen te raisen, want mijn hand zal hier nog vaak genoeg goed zijn. Patrick gooit zijn JJ open op de tafel en foldt de hand. Lijkt me een prima beslissing en mij kwam het ook wel mooi uit achteraf gezien. Chris had 66 en de flop kwam AKT. De turn was alleen een J en was het voor mij een erg kort toernooi geweest als Partick zijn hand niet had gefold.

Gelukkig deed hij dat wel en had ik een beetje chips. Verder gebeurde er weinig aan de eerste tafel en had ik dus geen goede stack toen de tafel opbrak. Daar kwam ik aan een tafel waar iedereen meer chips had dan ik, wat wel lekker spelen is. Daar kreeg ik ook ineens een serie goede kaarten waarmee ik twee keer de blinds oppakte een keer resteelde en een keer dubbelde. Toen kreeg ik JTs wat ik meestal speel als de blinds diep genoeg zijn. Dat was het in dit geval wel, maar omdat ik zo actief was geweest twijfelde ik even of ik de hand wel moest spelen. Dat is geen hand die je wilt hebben als iemand mijn geraise een keer zat is en gaat terug spelen. Nu had ik weliswaar alleen veel geraist omdat ik goede handen kreeg, maar dat weten mijn tegenstanders natuurlijk niet zeker. Hoe dan ook ik raisde deze wel en Paul Wijnveld maakte de call. De flop kwam erg goed, namelijk JJ6. Ik c-bet vrij klein en Paul callt. Turn nog een J en ik check. Paul gaat direct all-in en ik call uiteraard met mijn carré. Dat waren weer veel chips er bij op dat moment was ik chipleader van het toernooi.

Ik bleef actief want nu had ik een dikke stack en belangrijker: ik kreeg ook redelijke kaarten. Helaas ging het toen ineens wat minder. Eerst was het Kobus die het all-in schoof met A6 vanuit de small blind. Ik call natuurlijk met mijn AT en de flop was 457 met drie klavers. Ik had weliswaar de klaver aas, maar Kobus maakte keurig een straat zonder mij een flush te geven. Ik kreeg nog ergens een bad beat om de oren, maar die wil me zo niet te binnen schieten.

Oh, ik had nog een lastige hand. Ik was dus erg actief geweest maar vond ATo op de button. Dat is toch zeker genoeg om te openen en de small blind foldt braaf. De big blind, een dame die Clauda blijkt te heten reraisde me erg klein.Het was iets als 14 blinds effectieve stack en ik heb al eens becijferd dat ik A8+ voor stacks kan spelen in een button/blind situatie bij 15 blinds. Nu waren de stacks dus wat kleiner en zat er ook nog een hele bak aan antes in de pot. Na voor mijn gevoel iets meer dan drie kwartier te zitten dubben heb ik de hand toch maar gemuckt. Vrouwen zijn meestal wat aan de tighte kant en ze bleef er wel erg rustig onder terwijl ik in mezelf zat te debatteren. Je kunt ook zeggen dat ik te schijterig was om het er in te rossen, wat een beetje op hetzelfde neer komt.

De tafels breken snel op en ik word weer verplaatst. Daar maak ik toch wel goede reads (achteraf gezien in elk geval) en zo blijf ik in leven ondanks de hoge blind druk. Spelers folden toch nog wel erg makkelijk. Zo was er een button raise wat duidelijk een steal was. Hij leek in elk geval erg onzeker. Na enig nadenken reraise ik toch maar all-in met 8s7s in de hoop toch een fold te krijgen. Zelf folden is ook niet lekker vanwege de hoge blinds namelijk en ik heb ook nog iets als een hand. En ook al kreeg mijn tegenstander ruim meer dan 2:1 hij foldde toch met frisse tegenzin. Dat zijn de meevallers die je wilt hebben.

Later kwam Rolf Slotboom er nog even bij zitten. Wat een ongelofelijke kakelkop is dat toch. Ik had de heel week met speciale oordopjes gespeeld maar die had ik deze keer thuis gelaten. Ze waren zeker van pas gekomen. Rolf kent me trouwens prima al hebben we niet eerder tegen elkaar gespeeld. Hij doet een heleboel met tells en reads en beïnvloeden van de tegenstander en ik vind dat wel interessant om te zien. Hij is niet bepaald geliefd bij sommigen trouwens, maar laat ik me daar verder maar buiten houden.

Rolf opende op de button voor 43k waarbij de SB wel erg waarschijnlijk zou folden. Blind 3k-6k en ook nog 5k aan antes in het midden. Ik had daar KTo wat eigenlijk een vrij simpele call is tegen Rolf zijn range. Misschien iets als K2+, Q5+, J7+ als je puur naar chip EV kijkt. Twee argumenten om de range wat strakker aan te halen. De eerste is de bubble factor, want we zaten wel heel erg bij de bubble. De tweede factor is dat verliezen zo'n grote hap uit mijn stack wegneemt dat ik alle fold equity wel kwijt ben. En last but not least: ik had wel eens zin om voor het eerst in 4 jaar of zo eens te cashen in een event boven de €50 buyin. Verder, zoals ik boven al had aangegeven, ben ik gewoon een watje. Toch maar gefold dus.

Na heel veel gehannes werd ik dan verplaatst naar een andere tafel. Daar kreeg ik al snel AKo en maakte ik een reraise en had ik nog net genoeg chips om mijn tegenstander te laten folden. Aan deze tafel gebeurde eingelijk niet zo veel, maar mijn chips bleven wel op peil. En nu we in the money zaten, vlogen de spelers er aan alle kanten uit dus zat ik al snel aan de finale tafel.

Deze was blijkbaar live te volgen en de seating was als volgt:
Seat 1 | Martin Goede
Seat 2 | Jean George
Seat 3 | Ejup Gunes
Seat 4 | Evert Jan Dondergoor
Seat 5 | Stepahn Talboom
Seat 6 | Jorn Jacob Hoekstra
Seat 7 | Altan Acik
Seat 8 | Erkan Atmaca
Seat 9 | Tjerk Vaatstra

Seat 2,3,7 en 8 ken ik goed. die spelen allemaal regelmatig in Enschede. Wel is het zo dat ik al een tijd niet meer de toernooien speel dus mijn ervaring met ze is al enigszins gedateerd. Seat 6 en 9 had ik nog niet eerder gezien maar seat 1, de chipleader, daar had ik al eerder mee aan tafel gezeten. En ook de speler links van me was zo'n jonkie die alles van odds en outs wel leek te snappen en goed speelde.

Nu zou ik graag vertellen hoe briljant ik daar wel niet gespeeld heb, maar het feit is dat ik gewoon zulke goede kaarten kreeg dat je weinig verkeerd kunt doen. Al snel vind ik AKo en die hand is zeker goede genoeg om er een raise in te gooien. Erkan vind AcQc en deed er mee wat ik ook gedaan had en reraisde me all-in. Ik call en direct AKx op de flop. Dat was wel een lekkere dubbel.

Twee handen later vliegt hij eruit samen met seat 2, Jean. Martin Goede begon de finale tafel als chipleader, maar hij nam wel erg veel risico en werd er niet voor beloond. Weer een speler minder en we blijven met 6 man over.

Over mijn spel is niet zo heel veel te vertellen. Ik kreeg kort na elkaar KK, JJ, en QQ. Geen showdown, maar als iemand voor mij raise maakt en tegen mijn reraise AT weglegt, vind ik dat helemaal niet erg bij zulke hoge blinds.

Seat 1 schuift het er in met 99 en wordt gecalld door JJ en AA. 9'tje op de flop en de uiteindelijke winnaar trippled, maar alle spelers blijven er nog in. De AA knakker is alleen wel zo short dat hij er even later alsnog uitvliegt. Vervolgens schuift Ejup het er in en weer vind ik JJ. Dat blijft staan en ik pak er weer chips bij en weer een speler minder.

De volgende speler die er uit gaat is Acik. Deze gaat all-in met Ac3c en ik heb weer eens een monsterhand: QQ. De flop komt Qc7c5c en Acik maakt daarmee een flush. Gelukkig komt op de river de laatste Q en maak ik carré. Weer een speler minder en daarmee zitten we headsup.

We praten even over een deal, maar aangezien ik wel een chiplead heb en mijn tegenstander niet ken, denk ik toch de beste kans te hebben om te winnen. Al snel bleek mijn tegenstander ook wel erg voorzichtig te spelen een call die ik maakte met Q-hoog leverde behalve punten toch ook wel weer wat zelfvertrouwen op. Zo pruttelt het een tijdje door totdat mijn tegenstander all-in gaat en ik 22 vind in de BB. Tegen optimaal agressieve spelers kun je dat callen met 14 blinds en tegen wat voorzichtiger spelers hou ik ik 10 blinds aan meestal. Hier zaten we op minder dan 8 blinds en toch heb ik er wel even over moeten nadenken. Mijn tegenstander speelde namelijk wel zo voorzichtig dat ik misschien toch beter kan folden om hem weg te chippen. Uiteindelijk callde ik wel, omdat het een beetje de vraag is hoeveel edge ik nu precies helemaal heb bij stacks van kleiner dan 8 blinds, waarbij de blinds ook nog eens hard omhoog gaan. Tweede argument: als hij echt zo makkelijk weg te chippen is dan kom ik ook nog wel weer terug. Oh, daarbij wist ik vrijwel zeker dat hij geen tophand had vanwege de manier waarop hij er bij zat. Dat is ook weer een reden om lichter te callen.

Lang verhaal gemaakt van wat in feite niet meer dan een coinflip is. Helaas verloor ik de flip tegen A7o. Nu stond ik dus achter in chips maar inderdaad chipte het langzamerhand weer de goede kant op. Niet veel later was ik erg blij want ik kreeg het er in met AQ tegen AJ. Het board ging ook goed: 5864 alles rainbow. Dan sta je al voor 80% met die beker en die bloemen in je handen maar iemand vond het nodig als laatste kaart een 7 te draaien voor een split pot. $%$#@#@#$%

Tegen stander Tjerk gaf een hint dat hij wel weer over een deal wilde praten en deze keer ging ik akkoord. Je zit daar wel even om €8000 te spelen en als één zo'n kaartje verkeerd valt dan gaat het de verkeerde kant op. Tjerk wilde eigenlijk alles splitten, maar ik vond eigenlijk dat er wel iets over moet blijven om voor te spelen. Dus beter maar ieders €3000 in de zak stoppen om voor die laatste €2000 nog even door te spelen.

Zeker achteraf gezien was het een goede deal want ik schoof het er even later in met JT en keek tegen TT van Tjerk aan. Geen hulp en zo verloor ik de headsup. Toch nog even alles na laten tellen hoewel het eigenlijk wel duidelijk was dat hij meer chips had. Dat 'beetje' extra geld kan me niet eens zo veel schelen, maar ik had wel erg graag de beker mee naar huis genomen. Daar ga ik nog heeeeel lang teleurgesteld over zijn, dat weet ik wel.

Toch was ik natuurlijk ook nog wel blij met mijn resultaat en dat heb ik dan nog even gevierd. Als gevolg daarvan vandaag (maandag) maar een extra vrije dag opgenomen en als het goed is gaat het leven vanaf morgen dan weer zijn normale gang.

2 opmerkingen:

Martin W zei

Hmm. Ik snap wel dat je dit niet elke dag verdient, maar toch een leuke bijverdienste zo. Gefeliciteerd!

Parkiet zei

Hallo Martin,

Dank je en inderdaad vedien ik dit niet elke dag. In tegendeel dit is voor het eerst dat ik een cash maak in een toernooi boven de €100 buyin. (En ik speel al best wel lang!)

Evertjan