donderdag 14 mei 2009

TSOP, tweede dag

Rebuy
En de tweede dag was een €100 rebuy-event. Dit is een kwalifier voor het main event dus er waren iets als 22 tickets te winnen. Eén rebuy gedaan en de addon en zo had ik redelijke stack. Wel is het zo dat de blinds in een heel hoog tempo omhoog gingen dus na een level of wat was het gemiddelde 10 blinds of zelfs minder. Ik kreeg redelijke kaarten voor de verandering en met name de blinds vs blind pakten telkens goed voor me uit. De laatste hand voor de pauze speelde ik nog een coinflip: een jonkie die redelijk los bezig was geweest propte het er in. Doordat hij los was én het de laatste hand voor de pauze was, ging ik er van uit dat hij niet veel had. Zo vlak voor de pauze wil de helft van de tafel toch snel even een sigaretje roken of een sanitaire stop maken en het is dus een mooi moment voor de meer geduldigen om een potje mee te pakken. Vandaar dat ik callde met 66 en ik bleek tegen A9s te zitten. Die pot won ik dan nog.

Risico management
Deze toernooien zijn altijd wel vreemd om te spelen. Aan de ene kant gaan de blinds zo hard omhoog dat je wel risico moet nemen, aan de andere kant moet je juist voorzichtiger zijn omdat het een kwalifier is. De eerste 20 krijgen een Ticket, en dan maakt het niet uit of je 20e wordt of eerste. Risico nemen om een grote stack te verzamelen heeft dus geen zin.

Diverse keren had ik handen die voor mij een autopush zijn in normale toernooien, maar die ik toch maar heb weggelegd. Wel had ik het voordeel dat de drie spelers links van me redelijk rustig waren. Om die reden besloot ik dat het wel de moeite waard was de blinds te stelen met J2s. Helaas zag ik een beetje laat dat de big blind nog maar 1000 punten had terwijl de blinds al 300-600 waren. Nou, toch maar de raise gemaakt en die hand won ik. Nu had alleen wel iedereen gezien waarmee ik geopend had en dat was natuurlijk niet goed voor mijn image. Direct de volgende hand opende ik weer, maar de button had er genoeg van en kwakte zijn chips er in. Ik heb daar mijn suited connector-achtige hand maar weggelegd. Er een flopje mee zien is prima, maar niet voor de hele stack. Direct de hand erna had ik AA en weer maak ik de raise. Nu vond niemand het nodig er chips in te stoppen. Jammer.

Dubbel!
Twee ronden later opende ik weer op de cutoff. Nu had de button er echt genoeg van en zei dat ook hardop en schoof (of gooide) direct zijn chips er in. Dit keer vond ik dat niet erg want ik had KK en hij liet zelfs 72s zien. De river werd nog spannend maar viel toch wel goed.

Oops, sorry
Later werd ik verplaatst van tafel en daar heb ik een hekel aan. Nu neem ik me elke voor het niet meer te doen, maar zoals altijd mopper ik dan even op de brush die me het slechte nieuws komt brengen. Deze keer werd er net zo hard terug gemopperd en dat raakte me emotioneel zo zwaar dat ik er op de andere tafel niets meer van bakte. Daar was een enorme kuttafel trouwens met diverse big stacks die zich er niets van leken aan te trekken dat het een kwalifiër was. Lekker rustig kleine potjes spelen was er niet bij. Verder zat het gewoonweg niet mee.

Out
Eerste hand die ik speelde was een shortie die blind all-in ging. Ik maak de call wel met AQo en bleek tegen QJs te zitten. Dat was dan toch weer 3 blinds van mijn stack weg in plaats van 8 erbij. En met een gemiddelde stack van 10 blinds maakt dat een enorm verschil. Dan ga je een keer door de blinds en gaan de blinds omhoog en zit je zelf met 4 blinds. Volgens mij was het net iets meer, maar toen het naar me gefold werd dan kun je vanuit de small blind toch wel 80% van je handen schuiven. Volgens mij had ik J3 en dat valt wel binnen die 80% vond ik. De big blind keek toen pas naar zijn kaarten en slaakte direct een soort oerkreet en draaide QQ om. Dat werd maar als call geïnterpreteerd. Waarschijnlijk dacht de helft van de tafel dat ik niet goed snik was en in elk geval was de hele tafel blij dat ik er uit vloog. Zijn ze weer wat dichter bij een ticket. Ook de brush was er tevreden mee, weer een mopperaar minder in het toernooi.

Cash games
Vervolgens heb ik me maar weer op de wachtlijst van de PLO gezet en werd me meegedeeld dat er een plekje vrij was op de 5-5 no limit. Dat was een grappige tafel. De gemiddelde stacksize was ongeveer €2000 en dat betekent dat er erg veel actie is geweest en er allemaal spelers aan tafel zitten die normaal hogere limieten spelen. Echt de perfecte tafel om te short-stacken. Nu is dat niet de meest interessante manier van pokeren, maar dat is no limit hold'em toch al niet.

Een voorbeeld hand van hoe er gespeeld werd: speler links van mij opent naar €25. De speler daar weer naast reraist naar €70. Dan een cold-caller (??) en de small blind maakt er €210 van. Iedereen foldt en de SB laat één 8 zien. (De andere kaart bleef dicht).

Hier en daar had ik al wat chips geknoeid door te limp-folden en niet goed op te letten toen ik AA kreeg. UTG ook nog dus ook maar limpen. Nog een limper en inderdaad werd het al snel geraised naar €30 en direct een reraise van €120 of zo. Ik plop mijn resterende €220 erin en nu snapt iederen wel hoe laat het is. De reraiser callde nog nadat ik bevestigde dat ik bleef zitten als ik zou dubbelen. Een beetje vreemd want hij is hoe dan ook commited en had al tegen een vriend gezegd dat hij moe was en er vandoor wilde gaan.

Later probeerde ik de truc nog een keer in een andere vorm. Nu had ik dus iets van 80 blinds en UTG maakt er 30 van. Direct twee callers rechts van me die echt zonder nadenken de call maakten. Ik deed ook gezellig mee met mijn AKo die je normaal gesproken beter kunt reraisen denk ik. In dit geval hoopte ik dat er nog links iemand van mij zou denken: €150 in het midden, ik heb positie, laten we er eens €200 van maken en zien wat er gebeurt. Als iedereen 400 blinds diep zit kan dat ook makkelijk. Helaas gebeurde dat niet en werd het een 6-way flop waarbij ik miste.

Pot Limit Omaha
Daar heb ik de laatste twee uur nog even gespeeld. Het begon wel aardig maar daarna heb ik me lelijk laten piepelen door één van onze zuiderburen (Kenny Hallaert). Ik had een lollig handje als 8654ds en kwam binnen met een raise. Diverse callers en de flop kwam Q52 rainbow. Die flop heb ik zo half en half gehit. Echt veel soeps is het allemaal niet maar ook weer niet zo slecht dat ik wil folden. Daarbij is het erg droog dus ik maakte toch maar de c-bet. Kenny callt en ook Dani callt waarbij hij allin is. De turn komt een 9h (er lag al een harten) en na mijn check bet Kenny €200 in de €500 pot. Dat is echt zo gek.

Nu ken ik Dani als een heel erg tighte spelen er en aangezien er geen goede draws liggen moet hij wel een goede made hand hebben. Waarom zou Kenny dan betten als hij niet ook een heel erg goede hand heeft. En als hij een heel erg goede hand heeft, waarom bet hij dan zo weinig terwijl er inmiddels een flushdraw ligt en kleine straatdraws en de pot best groot is? Maar goed, ik heb alleen maar een 5je en ga er van uit dat two pair niet voldoende zal zijn. Een 7 of een 3 maken me een straat maar dat is alleen lekker als het geen harten is. Uiteindelijk maakte ik de fold en uiteraard komt de river een 3.

Kenny had AhQhxx, met twee hartens dus. Hij legde uit dat hij hoopte mij van een betere hand af te zetten (bijvoorbeeld KKxx) terwijl hij redelijke equity heeft tegen Dani. Kenny is een goede speler maar dit lijkt mij niet correct. Deze hand is misschien een goed voorbeeld. Dani had (uiteraard) een set en als er een harten komt dan wint hij de pot toch wel. Daarvoor hoeft hij mij er niet uit te bluffen. Komt er geen harten, tja dan wint hij toch niet wat hij ook doet. Maar goed, ik had dus gefold en zo zorgde een Belg er voor dat de chips niet bij een Nederlander terecht kwamen, maar bij een Duitser. Dat kan me trouwens alleen wat schelen als ik die Nederlander ben.

Maar verder ging het wel goed won ik ergens een dikke pot met AKxx op een k-hoog board waarbij ik een flushdraw had. Mijn tegenstander hier had wel een bult outs maar die kwamen niet. Zo boekte ik dan toch wel een kleine winst op de PLO en samen met wat ik al had gewonnen op de NLH was het wel een aardige dag.

Geen opmerkingen: