zondag 10 augustus 2008

AAAAAARRRRRRRRRRGGGGGHHHHHHH

Zaterdag speel ik toch niet zo vaak online. Maar aangezien ik vorige week aan uitzondering had gemaakt en een kwalifier naar iets had gewonnen dat vandaag gespeeld werd (niet gelukt), moest ik deze week maar weer een uitzondering maken. Ondertussen zocht ik wat om er bij te doen. Ik vond een paar toernooitjes, maar daarin redde ik het niet. Ik speelde nog wel weer een paar SnG's: 1x $30, 2x $50 en één keer $100. Daar werd ik tweede in de $30 en één van de $50. Plus de $100 won ik. Allemaal 10-handed tafels dus weer $230+$21 geinvesteerd en $90 + $150 + $500 eruit gehaald. Ik blijf gewoon enorme winsten boeken met die Sng's en mischien moet ik me daar dus maar meer op gaan richten.

Speaking about which: Ik had dus nog twee 'stap 6' tickets over en dus schreef ik me weer in. Weer voor Barcelona, win ik nog een keer dan krijg ik gewoon in $16700 uitbetaald. Dan zou ik me daarmee weer kunnen inkopen voor bijvoorbeeld EPT London of ook gewoon een keer uitcashen.

Mijn tafelselectie bleek niet echt top. Er is een site: officialpokerrankings.com, die bijhoudt hoe goed spelers het doen in toernooien. Je hebt daar wel precies rankings, maar practischer zijn de percentages. Heb je een percentage van 85%, dan betekent dat dat je beter hebt gescoord dan 85% van de spelers. Nu markeer ik altijd spelers met meer dan 99%, dan weet je dat het toch een goede speler is. Vooral handig mocht je zo'n speler in de toekomst nog weer eens tegenkomen. De slechtse ranking die ik vond was 99,93%. Jawel, al die lullo's zaten boven de 99,9%. Jemig. Ter vergelijking: ik zit zo'n beetje op 72%. Alleen de speler direct rechts van me had ook iets in die geest. Dat kwam wel goed uit, want hij vond het moeilijk folden in de SB tegen de BB. Nou ok, ik zal weer verslag doen van deze step 6:

In het begin gebeurt er nooit veel in de steps met goede spelers. Voor de lagere steps is dat ook logisch, want daar is de payout erg vlak. Er zijn altijd veel prijzen. Maar in deze krijgt de nummer 2 $1300 (en de inkoop is $2100, dus dan heb je nog steeds verlies). En de winnaar krijgt dus een package twv $16700. Kortom je moet voor de eerste plek gaan. En daarom begrijp ik niet goed waarom er zo extreem tight gespeeld wordt de eerste levels. Iedereen begint ook met 3000 punten, dus je hebt 150bb. Nou, ik zal er eens wat handen uitlichten:

Al snel in het begin krijg ik QQ, flop komt Q-hoog, maar geen actie. Ik stijg naar 3060 punten. LOL. In het tweede level pak ik een keer of wat de blinds op en stijg naar 3150. Dan volgt een SB/BB confrontatie. Daar heb ik wat geluk en maak ik two pair tegen top pair van mijn tegenstander. Direct de volgende hand limpt hij op de button. Ik compleet met T8 en hit de 8. Weer win ik een kleine pot tegen zijn 87s, want ik heb een betere kicker. Daarmee stijg ik door naar 4320 punten.

Ook level 4 gaat goed. Enige pot is weer de SB/BB confrontatie. Hij raist met naar blijkt AT, maar was een kleine raise. Ik call in positie met J8. (Ik verdedig de BB in posititie enorm fel normale SnG's). Flopt komt JTx en weer een kleine pot.

Dan gebeurt er iets geks. Ik raise UTG (AKo), met stats 15/12 naar 400. Stevie444 had net een grote pot verloren, en reraist me direct all-in. Ik call en hij heeft tot mijn grote verbazing 99. Dan vind ik heel erg vreemd gewoon. Als hij verwacht dat ik daar AJ en 66 speel kan hij dat doen. Maar volgens mij zit hij óf tegen AK óf tegen een hogere pocket aan te kijken. Hij had nog 16 blinds en ik begrijp niet waarom hij hier wil pushen. Op de lagere limieten zie je dat natuurlijk wel vaker maar van deze speler verwacht ik het niet. Ik heb 650 handen van hem in mijn database, dus hij zal wel evenveel in de zijne hebben van mij. Nou ja, ik ben er nog steeds verbaasd over, maar ok. Mischien dat iemand het me even kan uitleggen :-)

Goed, ik verlies de flip en daal naar 2400. Ook het 5e level (100/200) is me niet gunstig gezind. Ik krijg geen kaarten en verlies 600 punten aan blinds.

In level 6 moet ik dan wel wat doen. De blinds zijn 150/300-25, dus met 8 man ligt er 650 punten in het midden en als je een stack hebt van 1300 punten is dat enorm veel. Als het dan naar me gefold wordt en ik Kc9c heb, ga ik all-in. De button geeft me protectie met AQo en daar was ik erg blij mee. Nou ja, ik bedoel: hij gaat all-in en ik was er blij dat hij 'slechts' AQ had. Deze hand win ik dan gelukkig en we hebben ineens weer 3260 punten. Twee handen later pak ik de blinds op met TT en weer even later reraise ik vanuit de big blind met AK. Daar foldt de oorspronkelijke raiser.

Nog steeds hetzelfde level krijg ik mijn revanche op stevie444. Hij maakt een raise en ik reraise weer all-in. Weer vanuit de big blind en weer met AK. Dit keer snapcallt hij met QQ en ik win op de river met een straat. Phew. Daarmee ben ik ook ineens chipleader geworden, al is de voorsprong erg klein.

In level 7 gooi ik er de laatste short-stack uit met wat geluk. Vervolgens pak ik 33 op en de button gaat all-in voor 4000 punten. Easy call en ik win. Hij had J9o en ik hit een ook nog eens een 3.

Headsup
Headsup dus en we hebben beide evenveel chips ongeveer. Inmiddels is mijn hartslag ook zo'n beetje 300 per minuut en bedien ik met trillende vingers toetsenbord en muis. Dat belooft nog wat als we EPT headsup zitten, LOL.

Maar ok, ik doe het wel goed die headsups. Als ik mijn SnG stats bekijk voor PS, dan is mijn minst behaalde plaatst de laatste twee (4,3% en 7,7%). En daarna komt 2e (11.1%). Meest behaalde plek is 1e (20,5%). Toch wel een teken dat ik het lekker doe in de headsup zou ik zeggen.

Uiteraard was deze tegenstander toch wel wat minder makkelijk, maar voor mijn gevoel had ik nog steeds een edge. Mischien dat dat gevoel meer op ego is gebaseerd dan realiteit, maar het gevoel bevalt me toch wel.

De match duurde 20 handen, dus eigenlijk kun je er niet veel van zeggen. Nou, hier toch een hand dan: hij callt op de button en ik check Jc9c. Flop komt 7cKh4c en ik bet. Hij callt. Turn een Q, dus behalve een flushdraw heb ik nu ook een straatdraw. Ik bet door, 1700 in een 2500 pot en hij callt. De river valt een 2. Nu denk ik even na, maar bet dan 3100 in de 5900 pot. Zijn beurt om te denken en daar gebruikte hij echt zijn tijd voor. (Dat is ook nieuw trouwens, meestal maken de tegenstanders in HU situaties insta-beslissingen.) Uiteindelijk maakte hij de call met TT. Eigenlijk een logische call als je er over nadenkt, maar toch: je moet hem maar maken en dat doen er toch niet veel in de SnG's.

Een paar handen later krijg ik de eerste 'echte' hand tijdens de headsup: AK. Ik hoop natuurlijk op een slechtere aas bij mijn tegenstander en dat blijkt het geval. Ik raise, zoals ik *elke* hand op de button had geraist en hij gaat all-in. Call. Hij draait AcQc open. Yeah!!

Op de flop was alles goed, turn werkte ook lekker mee. Ik bedoel, er hoeft alleen maar geen vrouw te komen. Hoe moeilijk kan dat nou zijn? Eén kaartje te gaan gewoon. Doe lekker een zes of zo. Normaal gesproken scheur je half europa en is het netto resultaat niet om over naar huis te schrijven, maar nu komt er ineens zo'n dom blondje om de hoek zeilen. Wacht dan ook nog ff trut!

Ok, de intelligente lezer zal het wel door hebben: ik zit inderdaad inmiddels aan het bier en er kwam een Q op de river. Dat vrouwen duur zijn OK, maar $16700 is drie seconden is wel wat overdreven.

Ik had hem covered, en nog 2,5x de BB. Toch vond ik dat ik 62o moest folden. Het zal wel een randgeval zijn. Laatste hand was niet beter. Sterker nog die was slechter. Ik kreeg 32o en gooi het erin. Ik roep nog heel hard BOE!, mischien dat hij van schrik foldt of zo, maar dat gebeurde niet. Geen hulp en mijn keel is letterlijk nog schor van de oerkreet die eruit kwam bij de cruciale hand.

1 opmerking:

Anoniem zei

jezus, zuur zeg.
Zulke beats zijn een van de redenen waarom ik nooit echt fanatiek voor toernooi/sng poker ben gegaan; die komen toch extra hard aan in een top-heavy payout structuur.
Dan is die $1300 wel een erg klein pleistertje.

gl met je laatste step 6 ticket!