dinsdag 22 april 2008

Einde schaakseizoen.


Eigenlijk hetzelfde verhaal als elk jaar. We hebben een redelijk tot goed team, maar de resultaten zijn er niet echt naar. Elke seizoen weer zijn er één of twee wedstrijden waar we er niets van bakken. Zo ook dit jaar weer. Zelf heb ik redelijk gescoord, of eigenlijk gewoon heel erg goed. Twee keer was ik verhinderd vanwege poker en één keer ben ik het gewoonweg vergeten. Beetje gek, maar toch gebeurd. Gevolg is dat ik slechts 6 partijen heb gespeeld met een score van 4,5 uit 6 is dat toch niet slecht. Zeker als je bedenkt dat ik betere tegenstanders dan ooit heb gehad.

De eerste partij was wel weer erg slecht. Tegen Hardenberg was dat. Ik kom wel heel erg goed uit de opening maar mis een grote kans. Daarna komt er nog weer een gelegenheid, maar ik mis een eenvoudige pionwinst. Vervolgens geef ik nog een vol stuk weg. Gelukkig zat mijn tegenstander in tijdnood en was de stelling niet zo makkelijk. Mijn welgetimed remiseaanbod werd dan ook aangenomen en daar kwam ik goed mee weg.

Tweede partij was tegen Max Euwe en die won ik. In een simpele Caro-Kann begon hij ineens van alles te offeren. Dat was wel even schrikken, maar uiteindelijk was het niet zo moeilijk de aanval af te slaan en kon ik het punt binnenhalen.

De derde partij speelde ik met wit een svesjnikov. (Of wat de correcte spelling ook is). Dat werd wel een leuke pot waarbij ik degene was die een pion offeren. Het offer was op zich correct en ik kreeg ook een goede stelling. Maar ik greep al snel mis en maakte in feite een fout of drie. Dan heb je natuurlijk wel een moeilijk stelling en kwam er ook nog een echte baggerzet uit mijn vingers en mijn tegenstander maakte het af. Hij had iets van 2050. Daarbij kwam ik dus op 1,5 uit 3 tegen niet zo'n hoge gemiddelde tegenstand.

De vierde partij was tegen Almelo. Die hebben zeker een sterk team en ik kon aantreden tegen Henk-Jan Paalman. Ook een rating 2050 of iets in die geest. Een soort hollands kwam er op het bord, waarvan hij later zei dat bhet niet tot zijn standaard reportoire behoort. Ik had geen zin in een schuifpartij, en dus vond ik ergens een speelbaar pionoffer. (g4). Dit werd aangenomen en hij reageerde even later niet erg goed en na 14 zetten zag ik geen verdediging meer voor hem. Hij vond er ook geen, al probeerde hij het natuurlijk nog wel even. Er kwam nog iets van een halve kans voorbij, maar toen hij die ook niet nam had ik weer een punt voor het team gescoord.

De vijfde pot, daar ben ik de naam en team even vergeten, maar het werd een Tarrasch. De opening speelde ik niet zuiver, maar dat hoeft ook niet per se. De opzet van mijn tegenstander vond ik er niet zo goed uitzien, maar mischien was het allemaal wel theorie. Geen idee wat dat betreft. In elk geval was zijn h6 wel erg slecht getimed. Het leek mij dat er wel wat belangrijkers te doen was in de stelling dan een luchtgatje maken voor de koning. Er volgde een kleine combinatie waarna ik met Lxg7 een pion won, en mischien nog wel belangrijker: een enorme gat in zijn koningstelling sloeg. Een pion achter, slechte pionstelling en een zeer tochtige koning. Ik koos trouwens wel voor een zeer slap vervolg, maar uiteindelijk was het eigenlijk wel simpel en ook daar kon ik het punt in ontvangst nemen. Verassend genoeg tegen een 2090 speler.

De zesde en laatste pot en die speelde ik op bord 1 voor de verandering. Dus weer op papier een zware tegenstander (2114) en het werd weer een caro-kann. Dit keer ging het niet echt goed. Ik kwam zeer slecht uit de opening en vreesde een zware tijd tegemoet te gaan. In zeker zin gebeurde dat ook: mijn tegenstander (Schuurmans) kwam ineens met een zeer kansrijk stukoffer. Eigenlijk was het een heel interessante stelling, maar hij greep vlak daarna al mis. Toch gaf ik hem nog een kans om te vluchten naar een slecht eindspel met een pion minder. Maar toen hij dat ook niet nam was het duidelijk dat ik ging winnen. Het duurde nog wel even tot mijn stuk voorsprong er ook echt uit kwam maar uiteindelijk was het weer een punt.

Schuurmans(2114) -Dondergoor (2067)
1. e4 c6 2. d4 d5 3. Pd2 dxe4 4. Pxe4 Lf5 5. Pg3 Lg6 6. h4 h6 7. Pf3 Pd7 8. h5 Lh7 9. Ld3 Lxd3 10. Qxd3 Pgf6 11. Ld2 e6 12. O-O-O Dc7 13. Pxe4 Pxe4 14. Dxe4 Pf6 15. De2 O-O-O 16. c4 Kb8
De lange rokade is wellicht al niet goed. De Kb8 is zeker ook dubieus. Je zult toch een keer je stukken moeten ontwikkelen, maar ik wilde de beslissing of de loper naar e7 danwel d6 moet nog even uitstellen. Kb8 lijkt dan wel een nuttige wachtzet. 17. g3 a6 Hier was ik al niet blij meer. Lf4 gaat eraan komen en ik wilde niet direct Ka8 spelen. Ik maak dus maar een luchtgat en creer dus ook de optie om Ka7 te spelen in de toekomst. Toch, al te jofel is het allemaal niet. 18. Lf4 Ld6 19. Pe5 De7 Zo goed als de enige zet tegen c5. 20. Kb1 Geen kritiek op deze zet, maat 20. d5! vind ik er erg goed uit zien voor wit. Aangezien 20. ..cxd5 21. cxd5 Pxd5 22. Txd5! exd5 23. Pxc6+ bxc6 24. Dxe7 knetterhard wint voor wit, moet zwart het maar met c5 doen. Mijn tegenstander vond het OK voor zwart, maar ik vind het er allemaal maar zeer gammel uitzien. 20. ..Ka8?! Een paar seconden nadat ik deze zet speelde beviel hij me al niet meer. Ka7 ligt meer voor de hand. Zeker toen ik ook nog naar 20. Pxc6 ging kijken. Zo op het oog lijkt het goed voor wit. 21. g4 Pd7 22. Pxc6 bxc6 En net nu ik het niet meer verwacht speelde hij het wel! 23. Lxd6 Dxd6 24. c5 Dd5 Na lang nadenken gespeeld. Volgens mij kan het net. Pxc5 leek me tijdens de partij een soort noodoplossing. Je staat dan wel slecht maar het is nog verdedigbaar. Nu denk ik dat het geen optie is. Qc7 is dat nog wel. Wit krijgt 3 pionnen voor een stuk, maar direct gevaar is er niet. Op lange termijn vrees ik alleen dat het wel moeilijk gaat worden voor mij. Aangezien ik directe dingen zag na de Dd5, speelde ik dat maar. 25. Dxa6+ Kb8 26. Th3? Pxc5 Helaas gaat wit direct de mist in. Ik verwachte The1 waarna ik geen Kc7 kan spelen. 26. The1 Kc7? 27. Da6+! Kc8 28. Te3 Pxc5 29. Te5! Dxe5 30. dxe5 Txd1 31. Kc2 Td5 32. Da8 en Dxh8. Ik denk dat de enige zwarte kans e5 is. Dat hebben we een beetje zitten analyseren en het kan beide kanten opgaan. Over het algemeen lijkt wit er beter uit te komen. Voorbeeld: 26. The1 e5 27. dxe5 Dxc5 28. Tc1 Db5 29. Dxc6 Dxc6 30. Txc6 The8 31. f4 Te6 32. The1 Txc6 33. Txc6 Kb7 en ik vrees een beetje dat mijn paard het lastig al hebben op twee flanken pionnen tegen te gaan houden. Maar mischien valt het allemaal wel mee. Het is altijd lastig zoiets te beoordelen terwijl je al zover vooruit moet rekenen. 27. Db6+ Pb7 28. Tb3 Td7 Hier keek ik trouwens ook naar 28. ..c5! Ik had geen zin in ingewikkelde dingen maar het lijkt wel een stuk sterker. (Pun intended :-P) 29. a4 Kc8 30. a5 Dxa5 Hier mist mijn tegenstander zijn laatste kans. 30. Dxa5 Pxa5 31. Ta3 Ta7 32. b4 Tb7 33. Tax5 Txb4 en dit eindspel met een pion minder geeft nog een redelijke kans op remise. 31. Dxc6+ Tc7 32. De4 Dd5 33. Dd3 Kd7 34. Dd3 Pd6 35. f3 Tfc8 Hier zag ik dan dat Pd2+ wint. Ik ben niet aan zet en het is überhaupt geen reglementaire zet, maar ik zag het toch maar even! ;-) 36. Tb4 Tc4 37. Txc4 Dxc4 38. Dxc4 Txc4 39. Td3 Pe8 40. b3 Tc8 41. Kb2 Kd6 42. b4 Kd5 43. b5 Pd6 44. Kb3 Tb8 Beetje vreemd. ik kan net zo goed direct de pion slaan met Pxb5. Geen idee waarom ik de toren verkoos, maar het maakte niet uit want mijn tegenstander gaf het op.

4,5 uit 6 dus. Tegen een gemiddelde tegenstand van iets boven de 2000. Zes partijen is niet zo veel, maar ik zal toch wel een paar ratingpunten erbij kunnen tellen voor volgend jaar.



Geen opmerkingen: