donderdag 4 september 2008

Professor Parkiet


Het schrijven blijkt me makkelijk af te gaan, en om die reden zat ik al een tijd met het idee het één en ander op 'papier' te zetten met betrekking tot de pokerkennis die ik nu heb. Je kunt het zien als een boek of een serie artikelen of zoiets. Nu zijn er voldoende boeken voor de wannabe-prof. Er zijn ook wel boeken voor de beginner, maar die ik gezien heb gaan er altijd vanuit dat je niet alleen een beginner bent, maar ook gewoonweg dom. En beide categorieën boeken hebben zeer weinig kaas van didactiek gegeten. Dat heeft het nog niet helemaal tot de pokerwereld gemaakt.

Wat me altijd heeft tegengehouden is de hoeveelheid tijd die er in gaat zitten, terwijl er zo goed als niets tegenover staat. Nu hoeft er ook niet per se overal iets tegenover te staan, maar de website bijhouden kost me al voldoende tijd en levert ook geen drol op.

Het toeval wil dat ik een tijd terug werd benaderd door pokerprofessor.nl met de vraag instructievideo's te maken voor hun site. Huh? Meestal worden daar de echte topspelers voor gevraagd of in elk geval de meer populaire danwel bekendere spelers. Ik ben zoals altijd een beetje vreemde eend in de bijt, ook in de pokerwereld. Maar nadat ik ze dat had doorgegeven bleef de belangstelling nog steeds overeind en ben ik aan de slag gegaan.

Dat ging nogal met vallen en opstaan. Opname software die niet goed werkt, headset die niet goed werkt. Forum dat wel werkt maar niet voor mij, etc. De normale opstart perikelen zeg maar. Inmiddels zijn de meeste dingen wel aangepakt en de eerste video's staan online. Tot nu toe zijn de reacties behoorlijk goed.

Pokereconomie
Om te begrijpen hoe het werkt, moet je eerst weten hoe de pokereconomie in elkaar zit. Elke pokersite werkt ongeveer hetzelfde: uit elke pot die wordt gespeeld wordt een kleine 'fee' ingehouden, dat noemen ze de rake. Maar vele kleintjes maken één grote, dus hoewel het telkens om kleine bedragen gaat die worden ingehouden, tikt het behoorlijk aan. Laatst vertelde iemand mij dat hij zo $80.000 dollar had betaald in 80 dagen! En iemand liet ergens een bericht achter dat hij in zijn hele pokercarriëre al iets van $900.000,- op die manier had 'betaald'.

Zelf speel ik minder en lager dan deze spelers, maar $2000 per maand haal ik ook wel makkelijk. Het zal inmiddels duidelijk zijn dat de pokersites bakken met geld verdienen, en die dingen zijn dan ook als paddestoelen uit de grond gekomen. Het gevolgd daarvan is dat die sites over elkaar heen tuimelen om *jou* over te halen op hun site te komen spelen. Die één doet dat door allerlei acties en promoties, de ander door veel reclame te maken en bekende spelers te sponsoren. Anders sites werken met 'affiliates'. Deze affiliates proberen spelers naar een bepaalde site te lokken en krijgen dan een gedeelte van de winst die zo'n speler genereert mee.

Pokerprofessor
Eén van die sites is dus pokerprofessor. Het concept is vrij eenvoudig: zij lokken je met een bonus naar hun site, leren je goed pokeren zodat je ook op langere termijn blijft spelen en ze hun investering dus terug kunnen verdienen.

Het concept is eigenlijk vrij eenvoudig en in elk geval in theorie zeer doeltreffend. Voor diverse landen hebben ze het één en ander al uitgerold en het blijkt erg succesvol. Nederland is nog relatief nieuw voor ze, maar inmiddels hebben ze dus de eerste top-coaches binnengehaald. (mij dus!)

Het grappige is dat je geen geld hoeft te storten. Je moet je op hun site aanmelden, een hoop vage vragen beantwoorden en je krijgt $50 gestort. De enige echte voorwaarde is dat je op een bepaalde pokersite speelt, namelijk Titan. Heb je daar al een account dan kun je geen gebruik maken van de actie.

Maar voor de anderen: het is wel wat werk, maar dan krijg je ook $50 om mee te spelen en daarna hebben ze nog meer bonussen ook. (Ik heb al iets van $800 aan bonussen bij elkaar gespeeld, maar dat zal voor de beginner niet te doen zijn.)

Later meer hierover, maar heb je nog vragen dan kun je me rustig mailen.

2 opmerkingen:

Kleftidis zei

En ben je dan nu stiekum een soort van subaffiliate geworden voor pokerprofessor? :)

Mocht je je verhalen nog ergens anders kwijt willen dan is er bij deze een plekje voor je gereserveerd op www.love2poker.nl

groetjes

Kleftidis

Parkiet zei

Hallo Kleffie,

Ja inderdaad. In zekere zin is dit dus nu weer een affiliate van pokerprofessor.

Het coaching is een ander verhaal. Daar word ik uiteraard ook niet slechter van, maar heeft niets met affiliates te maken.