zondag 23 november 2008

Een paar domme acties (schaken en poker)

Soms heb je van die dagen dat je beter in bed kunt blijven liggen. En hoewel ik het vandaag voor een groot gedeelte in de praktijk heb gebracht, was het gisteren zo'n dag. En ik vond het dus nodig om een paar domme acties te gaan uitvoeren.

Schaken


Ten eerste ging ik schaken, dat is op zich al dom zouden velen vinden, maar ik vind het wel een leuk spel. Alleen echt jofel speelde ik het niet. Met een zwarte caro-kann kwam ik er wel aardig uit. Voor zover dat kan met die opening ten minste. En na een a3 van mijn tegenstander zag ik de prachtzet Qd4. Op c4 ging ik een stuk offeren met Lxa3 en op Ba5 geef ik een kwaliteit tegen twee pionnen. (Nxf4). De zet Bb4 bleek ook reglementair en dat was wel een probleem. eerst dacht: gewoon terug en niks aan de hand. Niet veel later zat ik te zoeken naar een niet-verliezende variant en nog wat later koos ik maar een variant waarbij mij het minst waarschijnlijk leek dat mijn tegenstander het zag.


Dat werkte warempel, in diagramstelling rekende ik: 19. Bb4 Qb6 20. Bxe7 Nxe7 21. Nd6+ Kc7 22. Nxf7 Rxd1 23. Rxd1 Rf8 24. Qg4 Rxf7 25. Qxe6 Qe3+ 26. Kb1 Qxf4 27. Rd7+ Kb6 28. Qb3+ Kc5 29. Qc3+ Kb6 30. e6 en wit wint stuk terug. (Zie diagram).

Uiteraard is het wat vreemd om zo achterlijk ver vooruit te rekenen pas op het moment dat je verloren staat. Ik had die tijd beter kunnen gebruiken toen de stelling nog wel ok was.

Maar zoals ik al had gehoopt (maar niet echt verwacht) liet mijn tegenstander me hier glippen naar een slecht eindspel. Op een gegeven moment stelling en moed verzamelt om remise aan te bieden, wat beleeft afgeslagen werd. Daarna nog drie of vier zetten gedaan en opgegeven. Daar heb ik nog steeds als een kruk zitten spelen. Vorige partij was ook al zo slecht, niet goed voor mijn zelfvertrouwen.

Poker
Daarna nog weer naar HC geweest. Je bent er tenslotte toch. En me laten overhalen ('al jouw favoriete dealers zijn er morgen!') voor een €200 freezeout de volgende dag. Die volgende dag is dus vandaag, maar dat ging helemaal niet. Ik had nog gepland wat te werken maar zo vroeg viel ik niet uit bed vandaag. Verschillende scenario's mogelijk: klant teleurstellen is er één van. Een andere is toch even mijn 'favoriete dealers' lastig vallen en dan snel weer naar huis om nog wat te werken. (Yeah sure!). Maar ik koos voor het laatste: het poker afbellen. Wel een duur geintje weer, maar in elk geval heb ik af wat ik af wilde hebben en dan ga ik nu nog maar wat online spelen.

Geen opmerkingen: