zaterdag 31 januari 2009

Laatste step 4 ticket gesneuveld.

Ik had er nog één dus die moest maar gespeeld worden. Ik schopte het wel tot de laatste vier, toen ik met hoge blinds het erin schoof met K9o vanuit de small blind. Erg standaard handje, maar mijn tegenstander had ATo en maakte de call. Dat bleef staan en ik kreeg dus nog een herkansing op step 3.

Bij die step 3's daar gaan de eerste twee door naar de volgende step. Maar de nummer 3-5 krijgen een herkansing. Dat geeft een nogal vreemd effect aan het verhaal. Je moet nu namelijk supertight spelen om eerst bij de laatste 5 te komen en dan pas risico nemen. De echt goede handen speel je natuurlijk wel maar risico's nemen is er niet bij.

De eerste step 3 die ik speelde, daar vloog ik er nog normaal uit. Maar de tweede met JJ tegen AJ. Wel een herkansing. De derde met AA tegen 88, weer een herkansing. En de vierde met KK tegen ...

Die hand ging als volgt: iedereen foldt tot aan de small blind. Ik zit in de big blind met KK. Zoals ik al zei, je moet wel tight spelen maar niet zo tight dat ik dit niet wil raisen. Dus ik maak er 150 van, en de SB callt. De flop komt 6c 9h 5d en ik bet weer 222 in de 300 pot. Hij mini-check-raist mij naar 500.

Kan iemand dit wegleggen hier?

Ik heb met diverse mensen over soortgelijke situaties gesproken. De algemene mening is toch wel dat je niet kunt folden. Maar ik weet het nog eens niet. Zeker in de step 3 hoor je weinig risico te nemen. En hier, als hij iets heeft terwijl er een straightdraw ligt, zal hij zeker niet zo'n kleine bet maken. Ook als hij een weak hand + draw heeft, bijvoorbeeld 76, zou ik eerder denken dat hij het erin schuift dan dat hij zo'n mini-reraise maakt. Ook met two pair of een set zal hij geen risico willen nemen. Waar vind hij het dan niet erg om risico mee te nemen? Tja, dus óf stiekem toch een bluf óf de stonecold nuts.

Ik redeneer dan altijd maar zo: had hij het erin geschoven dat had ik ook gecalld. Dus verlies ik niet meer dan als hij de hand minder opzichtig speelt. En mocht mijn read verkeerd zijn en hij wel een combo-achtig iets heeft, dan laat ik hem in elk geval betalen door zelf all-in te gaan.

Zo gezegd zo gedaan dus, maar ik hou er geen goed gevoel aan over (zachtjes uitgedrukt) om iemand op de nuts te zetten, het geld erin te schuiven en ook daadwerkelijk tegen de nuts aan te zitten kijken.

Het maakt het ticket overzicht wel lekker makkelijk. Ik heb nu namelijk precies 5x de step 5. Virtuele waarde: $3500.

Geen opmerkingen: