dinsdag 7 april 2009

Fixed limit met kwartjes


In het begin
Ooit begon ik mijn poker 'carrière' aan de fixed limit $0,25-$0,50 tafels. En na in februari mijn online geld weg gehaald te hebben, ben ik daar ook weer begonnen. Al eerder schreef ik dat ik $0,18 winst had. Dat was na de eerste 10.000 handen. Toen heb ik even kort mijn spel geanalyseerd en ook dat van enkele vaste tegenstanders en ik ben blij te kunnen melden dat je dat direct kunt terugzien in de resultaten. Speelde ik in de eerste 10.000 handen dus break-even, in de tweede serie haalde ik win-ratio 7,8bb/100. Dan praten we over big blinds, geen big bets, en dat is $196 winst. Toch wel aardig. Aangezien ik ook nog eens 10 tafels tegelijk heb gespeeld voor een groot gedeelte is het zo waar een winst van $8 per uur. Nooit gedacht dat dat mogelijk zou zijn op de kwartjes tafels. Feitelijk ligt het nog hoger want ik krijg nog een onduidelijk bedrag hierover aan bonussen en rakeback of hoe je het ook allemaal wilt noemen.

Grafiek
In de grafiek is duidelijk de knik te zien waarna ik ineens beter ga presteren. Wat eigenlijk het moeilijkste is aan veel tafels spelen is om niet te veel in routine te vervallen. Uiteraard kun je alleen veel spelen doordat je veel op routine doet, en tegelijkertijd kun je niet te veel op routine spelen. Ten eerste mis je dan te veel dingen en kost het je een stukje edge. Ten tweede, zodra je teveel routine in je spel hebt kun je je speel ook niet meer ontwikkelen. Je zult toch wel steeds beter moeten worden om mee te kunnen komen.

Nog iets waar ik me aan erger: op een gegeven moment besloot ik dat ik wel weer genoeg op dit limiet heb rondgehangen, maar dacht: nog wel even de 20.000 handen volmaken. Ik zat er vlak bij namelijk. Tja, dat zie je dan direct weer terug in de grafiek. Net even te veel op de automatische piloot gespeeld denk ik. Dit soort psychologische zaken zijn toch ongelofelijk belangrijk met poker. Maar goed, al met al ben ik wel tevreden met het resultaat.

SNG
Helaas kan ik met Sng's niet eenzelfde succesverhaal ophangen. Ook daar ben ik zo laag mogelijk begonnen, namelijk de $5. Dat ging wel goed na 100 van die dingen had ik een ROI van 19,1% en dat is prima. Op naar de $10 dus maar en ook dat ging zo waar goed. Weer een stuk of 100 van die dingen gespeeld en een ROI van 20,1% is zelfs net iets hoger. Op naar de $20 dan. Helaas lopen die niet zo veel. Daarmee bedoel ik dat ik tegenwoordig graag 10 tafels tegelijk speel en zoveel $20 tafels kun je gewoonweg niet vinden. dus heb ik dat aangevuld met $30 en $50 en een heel enkele keer met een deepstack $10. Ook met de $20 zit ik nu aan de 100 SNG's, maar een ROI van 0,9% is niet wat ik in gedachten had. Ik heb dus wel weer wat zware analyse-sessies gehad, maar ik vond niet zo heel veel slecht spel van mezelf. Toch is het resultaat pet. Nog erger gaan de $30, daar heb ik een ROI van -31,8%. Ouch.



Headsup?
Wel weer opvallend is mijn finish-distributie. Geen idee hoe ik dat anders moet noemen. Ik speel op iPoker en dat is 10-handed en de minst behaalde plek is 10e (3,2%). Dat is uiteraard wel logisch voor een winnende speler. Maar dan komt de tweede plek met 6,8%. Gemiddeld behaal je uiteraard 10% en een winnende speler zou meer dan dat moeten halen. Gelukkig wordt dit gecompenseerd door de eerste plek, want die staat op 16,5%. Feitelijk gewoon een teken dat ik het heel erg goed doe in de headsup situaties die soms ontstaan. Dat heb ik in het verleden ook al eens geconstateerd en samen met toch wel leuke resultaten in de NLHU-cashgames en ook de recentelijke Nederpoker-deadmatch, kun je misschien langzamerhand concluderen dat ik daar toch iets goed doe. Ook als ik discussies zie over geposte HU-handen en een enkele keer ook een video over HU-sng's, dan heb ik toch vaak het idee makkelijk mee te kunnen. En dan praat je wel over $100 dingetjes. In elk geval moet ik het eens een keer gaan proberen. Wel jammer is dat die erg moeilijk te multitablen vallen. Voor HU moet je toch erg goed opletten hoe je tegenstander speelt. En dat op zeg tien tafels tegelijk te doen lijkt me niet mogelijk, tenzij je op tien tafels tegen dezelfde speler speelt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik mis de MTT's?!

Parkiet zei

MTT's heb ik de afgelopen maanden niet gespeeld. Ik had nog wat golden coins op Everest en een ticket op Pokerstars. Die heb ik op een zondag gespeeld maar verder heb ik geen MTT's gespeeld.